Впродовж 24-х років козаки та козацькі берегині Сумської паланки МГО «Козацтво Запорозьке» займаються вихованням дошкільної, шкільної, студентської молоді, підготовкою їх до майбутніх життєвих випробувань і захисту України.
Серед такої виховної роботи немаловажну роль відіграють авторські моделі оздоровлення та розвитку творчих здібностей вихованців засобами вузликової (розумової) гімнастики у процесі розв’язання проблемних завдань. До таких завдань ми відносимо й пошук нових способів початку зав’язування певного вузла.
Особливої значимості подібна евристична діяльність набуває в часи підготовки учнівської та студентської молоді до виконання бойових завдань, де не існує дрібниць. Навіть, від правильного шнурування й правильно зав’язаних шнурків на берцях солдата може залежати успішне виконання бойового розпорядження. Кривава битва за цілісність та незалежність України є одночасно і ремеслом, і мистецтвом, і творчістю. Адже під час бою часто доводиться імпровізувати, застосовувати нововведеня, вишукувати розумні рішення і дії, тощо.
Перші заняття з пошуку різноманітних способів початку зав’язування певного вузла ми практикуємо на базі прямого (Гераклового або рифового – прямого з бантиками). Саме таким вузлом ми надійно зв’язуємо шнурки на військових берцях. Прямий вузол – простий у зав’язуванні, надійний і дуже гарним. Він з давніх давен вважається захисним від пристріту, порчі, нападу звірів, непроханих гостей, злодіїв, ворогів і в цілому – життя людини.
Евристична діяльність зі знаходження різних способів початку в’язання одного й того ж самого вузла сприяє створенню ситуації педагогічної взаємодії і ситуації педагогічного перетворення учня (студента) у процесі самостійного здобуття нових знань, умінь і навичок на основі здобутих від викладача. Змушує учнів (студентів) творчо мислити, самостійно знаходити до 30-ти й більше нових способів початку в’язання прямого вузла, що сприяє формуванню вольових та інтелектуальних якостей, розвитку просторового та евристичного мислення, виробленню навичок об’ємного сприймання предметів, знаходженню відмінності між різними способами в'язання вузлів, закріпленню та вдосконаленню вмінь та навичок спостерігати і порівнювати предмети, що надважливо для підготовки бійців військової розвідки.
Однак слід зауважити, що для наших підопічних – це надважке і водночас захоплююче проблемне заняття, яке вимагає від них терпіння, сили волі, напруженої зорової пам’яті, просторового мислення та творчої наполегливості. Складність виконання проблемних завдань з пошуку нових способів і початків зав’язування прямого вузла полягає насамперед у простоті його зав’язування.
Тільки тоді, коли молоді козаки, джури, козачата дійдуть висновку, що шлях до результативного творчого пошуку нових способів зав’язування прямого вузла криється в аналізі «хитромудрих» переплетінь мотузок через синтез, вони можуть взріти і самі механізми такого пошуку.
І тільки тоді, на основі головного механізму творчості – «Аналізу через синтез» – діти, підлітки, юнаки та юначки з невеликими зусиллями знаходитимуть нові способи та нові підходи до знаходження іншого початку зав’язування прямого (та будь-якого іншого) вузла, а в майбутньому – виявлятимуть здатність до пошуку оптимальних шляхів вирішення важливих життєвих проблем.
Вважаємо за необхідне висвітлити використання прямого вузла в дизайні приміщень, оздобленні рам і малих форм архітектурних споруд, прикрашенні фасадів будівель, ювелірному мистецтві, військових оберегах тощо.
У Х-му столітті здвоєними колонами, зв’язаними Геракловим вузлом прикрашали іконостаси вівтарів. Їх широко використовували при обрамленні кіотів головних ікон церковних храмів. В художньо-історичному музеї м. Відень – федеральної столиці Австрії – знаходиться стеатитова ікона «Успіння Пресвятої Богородиці» другої половини Х-го століття.
У Кирилівській церкві ХІІ століття, ікону Рівноапостольного Великого князя Володимира (котрий при земному житті 35 років княжив у Києві і мав особистий знак «Тригуб») зображено невідомим художником ХІХ століття у кіоті, обрамленому здвоєними колонами, що зав’язані захисним – прямим (Геркулесовим) – вузлом.
Проведені козаками дослідження показали, що учні козацьких класів і студенти вишів, котрі пройшли інноваційні творчі випробування зі знаходження нових способів зав’язування певного вузла, більш комунікабельні, здатні до діалогічного мислення та спілкування. Вони з неабияким інтересом сприймають іншу думку, іншу позицію щодо вирішення проблемних задач чи з’ясування взаємовідносин. Таким чином позбавляються злоби, стресу, агресії й пригніченості, що позитивно впливає на збереження стійкого стану особистого здоров’я. Володарі козацьких оберегів із захисним Геркулесовим вузлом більш впевнені в собі, зібрані, рішучі, відчайдушні та безстрашні.
Практика засвідчує, що підготовлені таким чином, молоді козаки, джури та козачата спроможні переможно виходити з надскладних проблемних ситуацій.
Прес-центр Сумської паланки
МГО «Козацтво Запорозьке»
Здвоєні колони з Геракловим вузлом широко використовувалися у Візантійському мистецтві Х – XIV століть, але до сьогодні ми бачимо їх у багатьох церковних храмах.
Олтар сучасного – найбільшого в Україні Архангело-Михайлівського собору – міста Черкаси також захищають здвоєні мармурові колони, зав’язані прямим вузлом. На цих колонах ми бачимо винятково-чітку й красиву структуру прямого вузла. Він викликає захоплення своєю симетричною будовою. На здвоєних мармурових колонах не можна визначити ні початку, ні кінця такого вузла. За свідченнями монашествующих старців Свято-Успенської Києво-Печерської лаври, прямий (Геракловий) вузол на здвоєних колонах у церковних храмах є водночас і оздобою, і захистом, і символом нерозривного зв'язку земного життя з небесним. Тобто, священики стверджують, що від того як ми проживемо свій вік на землі, так будемо жити вічно (нескінченно) на небі в раю чи підземельному пеклі.
18 червня 2024 року перший заступник Верховного отамана України та Діаспори, гетьмана козацтва Запорозького – генерал-полковник Віктор Лях, перебуваючи в Німеччині, побажав побачити Балтійське море та пару днів пожити на найбільшому його острові Рюген. У 1971 році старший матрос Віктор Лях шість місяців перебував на острові Котлін під час проходження служби на Балтійському флоті. Здавалося, що саме тому, його тягнуло сюди. Та виявилося, що не тільки це, а скоріш за все – магічний звіщающий поклик Господній спонукав Віктора Васильовича до такої подорожі, щоб ще більше переконатися в істинній цінності науково-творчих і практичних надбань в оздоровленні й розвитку творчих здібностей дошкільної, учнівської, студентської молоді засобами, доступної для всіх, вузликової гімнастики на базі прямого вузла.
Так, вже на шляху до острова Рюген у вагоні потягу Віктор Васильович угледів іноземку, котра тримала в руках рюкзак із зображеннями численних прямих вузлів, які за її словами служили оберегами для неї, її сина та родини. З її дозволу генерал-полковник Віктор Лях сфотографував цю жінку з сином та рюкзаком, як доказ того, що й нині у багатьох країнах світу визнають захисні й декоративні функції красивого й надійного Гераклового (прямого) вузла.
Ще більше він зрадів, здивувався та «окрилився» коли у припортовому німецькому курортному містечку Зассніц у районі Галереї Рюген угледів два квартали будинків, опоясаних зображеннями прямих (Геркулесових) вузлів. По кілька разів з піднесеним емоційним настроєм обходив Віктор Васильович ці квартали будинків, обмежені по периметру вулицями. Милувався архітектурою цих будівель і фасадами, прикрашеними такими знайомими та затребуваними в інноваційному виховному процесі, вузлами, серед яких – простий та вісімка, як базові при в’язанні сотень інших.
Багато захисників України, котрі у шкільні та студентські роки переймали неоціненний життєвий досвід у генерал-полковника Віктора Ляха, носять козацькі обереги з прямим захисним вузлом на зап’ясті лівої руки. Тільки прямим (Геркулесовим) вузлом зав’язують шнурки військових берців, капюшонів, інших елементів одягу, мішків тощо. Впродовж десяти років російсько-української війни, козаки з молитвою на вустах штурмують ворожі окопи, вступають з ворогом в рукопаш, просуваються вперед під шквальним артилерійським і кулеметним вогнем… Таким ворожим вогнем, при якому – здавалось не вижити. Однак – виживали. Виживали, завдячуючи молитвам і козацьким оберегам. Важко повірити, але за сім останніх років війни жоден козак не загинув, хоча серед козаків Сумської паланки МГО «Козацтво Запорозьке» понад 400 – поранених.
Саме в м. Берлін та портовому м. Зассніц генерал-полковник Віктор Лях багато чого переосмислив. У нього остаточно ствердилися переконання в такому істинно-дієвому, простому і дивовижному інноваційному засобі оздоровлення, розвитку, захисту та збереження життя козаків і козацьких берегинь, як вузликова гімнастика, в основі якої – прямий (Геркулесовий) вузол.